fbpx

Muut

Kokemukseni Piirlan piirturiasentajan koulutuksista

02.12.2020

Kolmeen koulutuspäivään kuuluivat B-, DB– ja 1C koulutuspäivät tässä järjestyksessä. B-lupakoulutus eli analogisten ajopiirtureiden asentajakoulutus, DB-lupakoulutus eli digitaalisten ajopiirtureiden asentajakoulutus ja 1C-lupakoulutus eli älypiirtureiden asentajakoulutus.

Koulutukset sijoittuivat Scandic Oulu Cityn kokoustiloihin, joka teki majoittumisesta osallistujille erittäin helppoa. Suurin osa kursseilla olleista oli majoittuneena kyseiseen hotelliin koko koulutusjakson ajan. Konseptina koulutusten pitäminen Scandic hotelliketjun tiloissa ympäri Suomea on toimiva.

Koulutuspäivät itsessään etenivät samanlaisella kaavalla riippumatta siitä, oliko kyseessä B-, DB- vai 1C-koulutus. Pääpiirteittäin päivät alkoivat kahdeksan aikaan aamulla erilaisten lakien ja asetusten läpikäymisellä ajopiirturikorjaamoita koskevilla osa-alueilla. Lainsäädäntö käytiin läpi melko pikaisesti ja halukkaita ohjeistettiin tutustumaan pykäliin yksityiskohtaisemmin esimerkiksi Finlexin sivuilla. Ensimmäisen osion eli lainsäädännön jälkeen osallistujat pääsivät päivän ensimmäiselle kahvitauolle hotelli Scandic Oulu Cityn ruokailutiloihin kello yhdeksän paikkeilla.

Kahvittelun ansiosta kurssilaiset olivat vihdoin hereillä ja koulutuksen aihe siirtyi piirtureiden ihmeelliseen maailmaan. B- ja DB-kursseilla käsiteltäviä ajopiirtureita käytiin läpi aikajärjestyksessä niiden valmistusajan mukaan. Kolme koulutuspäivää muodostivat kattavan aikajärjestyksessä tapahtuneen läpikäynnin alkaen 1980-luvun analogisista piirtureista loppuen 2020-luvun tulevaisuuden näkymiin. Voidaankin sanoa, että erityisesti B-kurssi tuntuu hyvin pitkälti historian oppitunnilta aiheena analogiset ajopiirturit. Analogisia ajopiirtureita valmistettiin 1980-luvun ja 2000-luvun alkuvuosien välisenä aikana ennen, kuin digipiirturit kehitettiin markkinoille vuonna 2006.

Kuvassa analoginen ajopiirturi Kienzle 1318

DB-kurssilla käsitellyt digitaaliset ajopiirturit alkoivat ottaa markkinaosuutta analogisilta piirtureilta vuoden 2006 jälkeen, kun niiden ensimmäisen sukupolven versiot tulivat markkinoille. Kurssilla käsitellään runsaasti digipiirtureiden käyttöä teoriatasolla, sekä käytännön harjoituksilla. Erilaisten toimintojen teko piirtureille avaa niiden käyttöä tositilanteessa paremmin, kuin teoriaosuuden opettelu. Osa koulutetuista saa lisäksi ensikosketuksensa testereihin, kuten Optimo2:een digipiirturikurssin aikana. Digipiirtureihin tapahtuvat säädöt ovat pitkälti testerilaitteilla tapahtuvia, kun puolestaan analogisia ajopiirtureita säädetään edelleen käytännön työkaluilla, kuten ruuvimeisselillä.

Kuvassa Stoneridge SE5000 Exakt Duo2 digitaalinen ajopiirturi

Kolmas koulutuspäivä eli 1C-koulutus käsitteli viimeisimpänä markkinoille tullutta ajopiirturityyppiä eli älypiirtureita. Älypiirtureiden myötä paikannus siirtyi GNSS-signaaliin, joka toimii Galileo- ja Egnos- satelliittijärjestelmien avulla. Viranomaiset pystyvät lukemaan osan älypiirturin tiedoista etänä ilman, että yritys joutuu lähettämään tietoja heille. Poliisiajoneuvoihin tai tienvarressa viranomaiset kykenevät tarkastamaan älypiirtureiden tietoja DSRC-yhteyden kautta.

Älypiirturikurssin loppupuolella osallistujat pääsevät tarkemmin käsittelemään piirturitestereitä, käytössämme olivat Stoneridgen Optimo2 ja VDO:n Workshop Tab. Käsittelyssä yleiseksi mielipiteeksi muodostui, että Optimo2 on paljon helppokäyttöisempi ja toimivampi, kuin VDO:n vastike.

Kokonaisuutena koulutukset tarjoavat piirtureiden asennuslupien lisäksi kattavan yhdistelmän tietoa, sekä käytännön harjoituksia. Monet osallistuvat kursseille ainoastaan kirjallisten B-, DB-, ja C-lupien vuoksi, mutta sanoisin kurssien sisällön olevan hyödyllistä jokaiselle, kuka työskentelee millään tapaa ajopiirtureiden parissa. Ainakin omalla kohdallani Piirlan uutena työntekijänä kurssit antoivat minulle hyvän perustan ymmärtää miten erilaiset piirturit ja niihin kuuluvat palvelut toimivat.

Kirjoittaja Markus Tuppurainen

Harjoittelija / Piirla Oy

Herättikö artikkelini kysymyksiä? Vastaan niihin mielelläni markus@piirla.fi tai p. 010 574 6805.