
Pieniltäkin vaikuttavat ajopiirturin käyttövirheet voivat kertyä ERRU-järjestelmässä vakaviksi rikkomuksiksi, jotka uhkaavat liikennöitsijän hyvämaineisuutta ja jopa liikennelupaa. Rikkomuspisteet vaikuttavat myös Aluehallintovirasto riskiluokitukseen. Idha Online tarjoaa tehokkaan ratkaisun omavalvontaan ja riskien hallintaan – nyt uudessa 3.0-versiossa.
ERRU-järjestelmä ja riskiluokitus – mitä liikennöitsijän on tiedettävä?
ERRU (European Registers of Road Transport Undertakings) yhdistää EU-maiden kansalliset luparekisterit ja mahdollistaa viranomaisten tehokkaan valvonnan. EU:n komission asetus 2016/403 määrittelee rikkomusten vakavuusluokat nelitasoisesti:
- MI – Minor Infringement (vähäinen rikkomus) – 1 rikepiste
- SI – Serious Infringement (vakava rikkomus) – 10 rikepistettä
- VSI – Very Serious Infringement (erittäin vakava rikkomus) – 30 rikepistettä
- MSI – Most Serious Infringement (kaikkein vakavin rikkomus) – 90 rikepistettä
Yksittäinen MSI-rike voi johtaa hallinnolliseen menettelyyn, jossa arvioidaan yrityksen hyvämaineisuuden säilyminen. Jos menettelyssä ei katsota, että hyvämaineisuuden menetys olisi suhteeton toimi, rikkomus johtaa liikenneluvan peruuttamiseen.” (Traficom). Kolme VSI-rikettä vuodessa nostaa yrityksen riskiluokkaa MSI-tasolle, ja vastaavasti kolme SI-rikettä vuodessa nostaa sen VSI-tasolle.
Hallinnollinen menettely voidaan aloittaa myös kolmesta VSI rikkeestä / ajoneuvo. Yrityksen hyvämaineisuutta tarkastellaan aina kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana tapahtuneiden rikkomusten perusteella; tätä vanhemmat rikkomukset eivät tule huomioiduksi (Traficom).
Rikkomuspisteet määrittävät myös liikenteenharjoittajan riskiluokituksen kolmeen rikeluokkaan:
— 0-100 pistettä: pienen riskin liikenteenharjoittajat (vihreä)
— 101-200 pistettä: keskisuuren riskin liikenteenharjoittajat (keltainen)
— 201 pistettä tai enemmän: suuren riskin liikenteenharjoittajat (punainen)
Rikeluokituksen pisteytykseen vaikuttavat sekä rikkeiden ja tarkastusten määrä että käytössä olevat ajopiirturit. Mikäli kuljetusyrityksen koko kalusto on varustettu älykkäillä Smart 2 -ajopiirtureilla, lopullinen pistemäärä kerrotaan 0,9 kertoimella. Kuljetusyritys voi siis parantaa riskiluokitustaan investoimalla uusiin älypiirtureihin.
Jos kaikissa ajoneuvoissanne ei vielä ole Smart 2 -piirtureita, meiltä saat ne nopeasti ja vaivattomasti – kysy tarjousta!
Esimerkkejä rikkeistä ja niiden pisteytyksestä
Alla on pari esimerkkirikettä ajo- ja lepoajoista tai ajopiirturin käytöstä:
- Yhtäjaksoinen 4,5 tunnin ajoaika ylittyy 1-30 minuutilla (MI, 1 piste)
- Viikoittainen ajoaika ylittyy 4-9 tuntia (SI, 10 pistettä)
- Tallennettuja tietoja ei ole saatavilla vähintään yhden vuoden ajan (VSI, 30 pistettä)
- Tyyppihyväksyttyä ajopiirturia ei ole asennettu eikä käytetä (MSI, 90 pistettä)
Jos ajoneuvojen lukumäärään suhteutettu pistemäärä nousee yli 201:n, joutuu liikenteenharjoittaja suuren riskin luokitukseen. Jos taas VSI-rikkeitä on yli kolme ajoneuvoa kohden, viranomainen voi ryhtyä toimenpiteisiin liikenneluvan peruuttamiseksi.
Rikkomusten yleisyys Suomessa
Vuonna 2024 työsuojeluviranomaiset tarkastivat Suomessa yhteensä 614 kuljetusalan yritystä, joista 497:ssä eli 80 prosentissa havaittiin ajo- ja lepoaikarikkomuksia tai ajopiirturirikkeitä. Erityisen vakava rikkomus – ajaminen ilman kuljettajakorttia – ilmeni 214 yrityksessä eli 35 prosentissa tarkastuskohteista. Tyypillisesti kuljettajat pyrkivät näin salaamaan ylipitkiä ajoja ja puutteellisia lepoja. Itä-Suomen aluehallintoviraston tarkastajan mukaan noin 10-20 prosentissa tarkastuksista tarkastusaineistossa on puutteita kuljettajakortti- ja massamuistiaineiston tallentamisessa tai toimittamisessa tarkastusta varten.
Idha Online – liikennöitsijän työkalu ERRU-riskien hallintaan
Idha Online -järjestelmä mahdollistaa ajopiirturitietojen analysoinnin, raportoinnin ja omaseurannan. Uusi versio 3.0 tuo:
- Käyttöliittymäuudistuksen ja mobiiliversion kuljettajille
- Rikeseurannan ja riskiluokitusraportit (ERRU)
Idha Online järjestelmän puolella näkee nopeasti yhteenvedon rikeluokista:

Rikkeitä on mahdollista myös selata kuljettaja tasolla. Tulevaisuudessa on mahdollista seurata myös rikepisteiden kertymää.

Järjestelmä tukee myös kuljettajien koulutusta ja omavalvontaa, mikä voi olla ratkaisevaa hyvämaineisuuden säilyttämisessä. Idha Online:n avulla liikennöitsijät voivat seurata kuljettajakohtaisia rikkeitä, kouluttaa henkilöstöä ja osoittaa viranomaisille aktiivista omavalvontaa.
Yhteenveto ja suositukset
Liikennöitsijöiden kannattaa ottaa ERRU-järjestelmä vakavasti ja hyödyntää Idha Online järjestelmää omavalvonnan välineenä. Idha Online auttaa liikennöitsijöitä osoittamaan viranomaisille aktiivista valvontaa ja koulutusta – ja ennen kaikkea säilyttämään hyvämaineisuutensa.
Lähteet: Traficomin haastattelu (2025)
Ota yhteyttä tai pyydä tarjous
Ota meihin yhteyttä, kerromme tuotteista ja palveluistamme mielellämme lisää! Mikäli etsit yhteystietoja, löydät ne yläpalkista.