Stoneridge
EU:n liikkuvuuspaketin muutokset ja vaikutukset ajo- ja lepoaikoihin, valvontaan sekä älypiirtureihin liittyen
03.11.2020
5-10 min
Tässä artikkelissa selvennetään, että mikä on EUn liikkuvuuspaketti ja mitä muutoksia ja vaikutuksia sillä on eri toimijoille. Artikkelin pääpaino on ajo- ja lepoaikoihin ja niiden valvontaan ja valvontalaitteisiin eli älypiirtureihin tapahtuvissa muutoksissa. Liikenteen harjoittamisen sääntelyä ja kuljetustietojen digitalisointia koskevia muutoksia ei tässä artikkelissa käsitellä.
Artikkelissa käydään aluksi läpi asetuspaketin tavoitteet ja pureudutaan sen jälkeen muutoksiin, joilla tavoitteet aiotaan saavuttaa. Muutokset on listattu alle aikajärjestyksessä ja muutoksiin on merkattu toimijoita, joita muutos koskettaa sekä viittaus alkuperäiseen asetustekstiin.
Mikä?
EU:n liikkuvuuspaketti koostuu 3 eri asetuksesta ja 1 direktiivistä:
- Asetus 2020/1054 ajo- ja lepoaikoihin ja niiden valvontaan liittyen
- Asetus 2020/1055 liikenteen harjoittajan edellytyksiin ja sääntöihin liittyen
- Asetus 2020/1056 sähköisistä kuljetustiedoista
- Direktiivi 2020/1057 valvontavaatimusten tarkistamisesta ja työntekijöiden lähettämisestä
Miksi?
Liikkuvuuspaketin tavoitteena on luoda yhtenäiset entistä selkeämmät pelisäännöt, tehostaa valvontaa, parantaa kuljettajien työoloja ja sitä kautta edistää liikenneturvallisuutta.
Miten ja milloin?
HUOM! Alla mainitut tulevat päivämäärät ja aikarajat on listattu nykyisen asetuksen pohjalta, mutta ne voivat vielä muuttua. Ei siis kannata ottaa alla annettuja aikatauluja tässä vaiheessa sitovina.
20.8.2020 alkaen:
- Uusia joustoja ja sääntöjä nykyisiin ajo- ja lepoaikoihin
- Joustoja lepoihin ja taukoihin
- Ulkomailla voi tavaraliikenteessä pitää kaksi (2) lyhennettyä viikkolepoa peräkkäin, kunhan seuraavat kaksi (2) viikkolepoa ovat lyhentämättömiä ja lyhennykset korvataan vastaavalla yhtäjaksoisella vapaa-ajalla ennen 3. viikon loppua eli pidennetty vuorokausilepo viikolla 3 tai pidempi viikkolepo ennen 4. viikkoa. (#Ulkomaanliikenteen harjoittajat ja kuljettajat / 1 Artikla kohta 6a ja b)
- Lyhennetyt viikkolevot aloitettava työnantajan sijoittumisvaltion ja kuljettajan asuinmaan ulkopuolella.
- Monimiehitykseen kuuluva kuljettaja voi pitää 45 minuutin tauon toisen kuljettajan ajamassa ajoneuvossa. (#Monimiehityksessä ajavat kuljettajat / 1 Artiklan 5 kohta)
- Ulkomailla voi tavaraliikenteessä pitää kaksi (2) lyhennettyä viikkolepoa peräkkäin, kunhan seuraavat kaksi (2) viikkolepoa ovat lyhentämättömiä ja lyhennykset korvataan vastaavalla yhtäjaksoisella vapaa-ajalla ennen 3. viikon loppua eli pidennetty vuorokausilepo viikolla 3 tai pidempi viikkolepo ennen 4. viikkoa. (#Ulkomaanliikenteen harjoittajat ja kuljettajat / 1 Artikla kohta 6a ja b)
- Lautta-/Junatilan poikkeus koskemaan myös viikkolepoja (#Ulkomaanliikenteen harjoittajat ja kuljettajat / 1 Artiklan 8 kohta)
- käy vuorokausi- ja lyhennettyihin viikkolepoihin, jos käytössä lepohytti, vuode- tai makuusija.
- käy lyhentämättömiin viikkolepoihin, jos matkan pituus vähintään 8 tuntia ja käytössä lepohytti.
- Vuorokautisten ja viikoittaisten ajoaikojen ylityksiä poikkeusolosuhteissa tarkennettu (#kuljetusyritykset ja kuljettajat / 1 Artikla 11 kohta)
- Aiemmin asetukseen oli kirjoitettu epämääräisesti, että voi poiketa ”siinä määrin kuin on tarpeen”.
- Saa ylittää tunnin, jos sen avulla pääsee työnantajan toimipisteeseen tai kotiin viikkolepoa varten
- Saa ylittää 2 tuntia, jos välittömästi ennen lisäajoa pidetty 30 minuutin keskeytymätön tauko.
- Edellyttää merkintää kiekolle, tulosteelle tai työvuorolistaan.
- Edellyttää pidennetyn jakson korvaamista vastaavalla yhtäjaksoisella lepoajalla muun lepojakson yhteydessä 14 vuorokauden sisällä kyseisen viikkolevon lopusta.
- Uudet vapautukset (#työmaakoneiden ja valmisbetonin kuljetukset / 1 Artiklan 12b kohta)
- Huom! astuvat voimaan Suomessa vasta kansallisen lainsäädännön myötä.
- ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joita käytetään rakennustyömaakoneiden kuljettamiseen rakennusyrityksen lukuun 100 kilometrin säteellä yrityksen toimipaikasta, edellyttäen että ajoneuvojen kuljettaminen ei ole kuljettajan päätyö;
- ajoneuvot, joita käytetään valmisbetonin toimituksiin
- Joustoja lepoihin ja taukoihin
- Uusia sääntöjä työnantajille
- Lyhentämättömiä viikoittaisia lepoaikoja ei saa pitää ajoneuvossa. Työnantajan maksettava ajoneuvon ulkopuolisten majoituksien kustannukset. (#kuljetusyritykset ja kuljettajat / 1 Artiklan 6c kohta)
- Kahden peräkkäisen lyhennetyn viikkolevon jälkeen 3. lyhentämätön viikkolepo suoritettava työnantajan asemapaikalla tai kotona. (#Ulkomaanliikenteen harjoittajat ja kuljettajat / 1 Artiklan 6d kohta)
- Vähintään kerran 4 viikon jaksolla lyhentämätön viikkolepo suoritettava työnantajan asemapaikalla tai kotona. (#Ulkomaanliikenteen harjoittajat ja kuljettajat / 1 Artiklan 6d kohta)
- Yrityksen on dokumentoitava, kuinka se täyttää kotiinpaluuvelvoitteen, ja säilytettävä asiakirja-aineisto tiloissaan, jotta se voidaan esittää valvontaviranomaisten pyynnöstä. (#Ulkomaanliikenteen harjoittajat ja kuljettajat / 1 Artiklan 6d kohta)
- Uusia sääntöjä kuljettajille
- Vuosi- ja sairaslomat merkattava levoksi (2 Artiklan 11b kohta)
- Aikaryhmävalitsin asetettava LEPO -tilaan lautta-/junatilan yhteydessä (2 Artiklan 11b kohta)
- Piirturikiekolle kirjattava työjakson aloitus- ja lopetusmaiden tunnukset ja lisäksi ensimmäisen pysähdyksen alussa, heti kun on ylittänyt jäsenvaltion rajan tai saapumispisteessä. (2 Artiklan 11c kohta)
- Luomalla läpinäkyvyyttä ja uusia standardeja
- turvalliset pysäköinti- ja majoitusmahdollisuudet (1 Artiklan 7 kohta)
- Komissio julkaisee sivuston, josta löytyy lista kaikista standardit täyttävistä pysäköintialueista.
- Jäsenvaltiokohtaiset rikkeistä koituvat seuraamukset (1 Artiklan 16 kohta)
- Komissio julkaisee tiedot jäsenvaltioissa sovellettavista seuraamuksista julkisesti verkkosivustollaan
- Jos yritys/kuljettaja kokee saaneensa kohtuuttomat sanktiot, niin voi tarkistaa, että ovatko ne linjassa jäsenvaltion yleisten seuraamuslinjauksien kanssa.
- Komissio julkaisee tiedot jäsenvaltioissa sovellettavista seuraamuksista julkisesti verkkosivustollaan
- Jäsenvaltioiden myöntämät tilapäiset poikkeukset ajo- ja lepoaika-asetuksesta (1 Artikla 13 kohta)
- Komissio julkaisee tiedot tilapäisistä poikkeuksista (max. 30 pv.) julkisesti verkkosivustollaan
- turvalliset pysäköinti- ja majoitusmahdollisuudet (1 Artiklan 7 kohta)
- Tehostamalla valvontaa
- Enimmäisajoajan (ajojaksottainen, vuorokautinen, viikoittainen, 2-viikkoittainen) ylittämisen tarkistaminen mahdollista etäyhteydellä (#Valvojat ja kuljettajat / 2 Artikla 6c kohta)
- Ei koske toistaiseksi muita ajo- ja lepoaika-asetuksen kohtia, kuten esim. liian lyhyitä lepoja.
- Valvojat voivat poistaa ja korvata sarjanumeroidun sinetin ilman uusintakalibrointia tienvarsitarkastuksen yhteydessä (#Valvojat / 2 Artiklan 9 kohta)
- Tehtävä kirjallinen ilmoitus sinetin poistamisesta
- Tehtävä kirjallinen ilmoitus sinetin poistamisesta
- Enimmäisajoajan (ajojaksottainen, vuorokautinen, viikoittainen, 2-viikkoittainen) ylittämisen tarkistaminen mahdollista etäyhteydellä (#Valvojat ja kuljettajat / 2 Artikla 6c kohta)
Helmikuussa 2020 alkaen
- Jäsenvaltioiden on sovellettava direktiiviä 2020/1057 ja julkaistava kansalliset säännökset viimeistään 2.2.2022 valvontavaatimusten tarkistamisen ja työntekijöiden lähettämisen sääntöihin liittyen.
- Työnantajat ovat vastuussa sen varmistamisesta, että niiden kuljettajat saavat tietoa tästä direktiivistä johtuvista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. (#Liikenteenharjoittajat / Direktiivin 8 Artikla)
- Asetusta 2020/1055 liikenteen harjoittajan edellytyksiin ja sääntöihin liittyen aletaan soveltaa
- Uusia sääntöjä kuljettajille
- Kuljettajakortille kirjattava työjakson aloitus- ja lopetusmaiden tunnukset ja lisäksi ensimmäisen pysähdyksen alussa, heti kun on ylittänyt jäsenvaltion rajan tai saapumispisteessä. (2 Artiklan 11d kohta)
- Kuljettajakortille kirjattava työjakson aloitus- ja lopetusmaiden tunnukset ja lisäksi ensimmäisen pysähdyksen alussa, heti kun on ylittänyt jäsenvaltion rajan tai saapumispisteessä. (2 Artiklan 11d kohta)
Elokuussa 2023 alkaen (voi muuttua)
- Tehostamalla valvontaa → Uudet 1Cv2 älypiirturit käyttöön
- sukupolven digipiirtureiden eli älypiirtureiden 2. versio (1Cv2) tulee markkinoille viimeistään 21.8.2023 uusissa ensirekisteröitävissä ajoneuvoissa.
- 1Cv2 piirtureiden muutokset:
- Tallentaa sijaintitiedot automaattisesti aina kun ajoneuvo ylittää jäsenvaltion rajan tai suorittaa lastaus- tai purkutoimia (2 Artiklan 5 kohta).
- Kirjattava tieto siitä, että onko ajoneuvoa käytetty tavara- vai henkilöliikenteessä (2 Artiklan 5 kohta).
- ITS-rajapinta pakolliseksi (2 Artiklan 7 kohta)
- Pohdintaa liikenteenharjoittajille ja piirturikauppiaille
- Jos 1B digipiirturi rikkoutuu, niin kannattaa harkita uuden 2. version älypiirturin jälkiasennusta, koska 2 vuoden päästä piirturin joutuisi vaihtamaan uudestaan, mikäli ajoneuvoa aiotaan käyttää kansainvälisessä liikenteessä.
- Velvoitteet työnantajille
- Työnantajien vastattava kuljettajille annettavasta koulutuksesta, että kuinka uusia 2. version älypiirtureiden ominaisuuksia käytetään. (Asetuksen 2020/1054 kohta 30)
- Työnantajien vastattava kuljettajille annettavasta koulutuksesta, että kuinka uusia 2. version älypiirtureiden ominaisuuksia käytetään. (Asetuksen 2020/1054 kohta 30)
Elokuussa 2024 alkaen (voi muuttua)
- Tehostamalla valvontaa → Etäyhteyslaitteiden käyttöönotto (*jos täytäntöönpanosäädökset eivät viivästy)
- Jäsenvaltioiden varustettava valvontaviranomaiset viimeistään etäyhteyslaitteilla (2 Artikla 6a kohta).
- Aiempi määräys oli viimeistään 15.6.2034 mennessä eli takarajaa aikaistettiin 10 vuodella.
- Jäsenvaltioiden varustettava valvontaviranomaiset viimeistään etäyhteyslaitteilla (2 Artikla 6a kohta).
- Asetusta 2020/1056 sähköisistä kuljetustiedoista aletaan pääsääntöisesti soveltamaan. Joitain asetuksen kohtia on alettu soveltamaan jo 21.8.2020 alkaen.
2025 alkaen: (voi muuttua)
- Tehostamalla valvontaa → 2. version älypiirtureiden jälkiasennukset kiekko- ja digipiirtureiden tilalle.
- Kansainvälisen kuljetuksen ajoneuvoissa oltava 2. sukupolven älypiirturin 2. versio (1Cv2). Poikkeuksena 15.6.2019 jälkeen rekisteröidyt ajoneuvot, joissa voi vielä käyttää 1. sukupolven älypiirturia saman vuoden elokuuhun saakka. (#Kansainvälisen liikenteen harjoittajat #Korjaamot #Valvojat / 2 Artikla 2 kohta)
- Uusia sääntöjä työnantajille
- Jos harjoitetaan säännöllistä henkilöliikennettä ilman ajopiirturin käyttöä, niin kuljettajalta vaaditaan ajoneuvossa mukana työvuorolista kuluvan päivän ja edellisten 56 päivän osalta. Aiemmin vaatimus ollut edellisten 28 päivän osalta. (#henkilöliikennettä harjoittavat yritykset ja kuljettajat / 1 Artikla 15 kohta)
- Uusia sääntöjä kuljettajille
- Kuljettajan pystyttävä esittämään tiedot kuluvan päivän ja edellisten 56 päivän osalta (2 Artikla 12 kohta)
Elokuussa 2025 alkaen: (voi muuttua)
- Tehostamalla valvontaa → 2. version älypiirtureiden jälkiasennukset 1. version älypiirtureiden tilalle
- Kaikissa myös 15.6.2019 jälkeen rekisteröidyissä ajoneuvoissa 1. version älypiirturin tilalla oltava kansainvälisen kuljetuksen ajoneuvoissa 2. sukupolven älypiirturin 2. versio (1Cv2). (#Kansainvälisen liikenteen harjoittajat #Korjaamot #Valvojat / 2 Artikla 2 kohta)
Heinäkuussa 2026 alkaen: (voi muuttua)
- Tasapuolistaen kilpailua → älypiirturit kansainvälisen kuljetuksen pakettiautoihin
- Kansainvälisen tavaraliikenteen massaraja muutetaan 3,5 tonnista → 2,5 tonniin. (1 Artiklan 1 kohta)
Entäs tulevaisuudessa?
Komissio laatii ja toimittaa Euroopan parlamentille ja neuvostolle 31 päivään joulukuuta 2025 mennessä kertomuksen, jossa arvioidaan itseohjautuvien ajojärjestelmien käyttöä jäsenvaltioissa. Kyseisessä kertomuksessa keskitytään erityisesti kyseisten järjestelmien mahdollisiin vaikutuksiin ajo- ja lepoaikoja koskeviin sääntöihin. Kertomukseen liitetään tarvittaessa tämän asetuksen muuttamista koskeva lainsäädäntöehdotus.
Ottaen huomioon teknologian jatkuvan kehityksen, komissio tutkii parhaillaan mahdollisuutta kehittää uusia teknisiä ratkaisuja, jotka tarjoavat samat edut ja turvan kuin älykäs ajopiirturi ja joiden sivukustannukset ovat samat tai matalammat → par aikaa tehdään tutkimusta kokonaan uusista ajopiirturisovelluksista.
Hyödyllisiä linkkejä
- LVM:n tiedote 31.7.2020:
- Stoneridge press release (eng.) 3.7.2020: