fbpx

Stoneridge

Tiesitkö tämän olevan mahdollista digipiirturin tiedostoista?

25.01.2021

5 min

Piirtureiden tallentama tieto helposti arvokkaiksi raporteiksi?

Digipiirturit muuttivat tilanteen täysin vuonna 2006 ja siirsivät analogisten piirtureiden ja paperikiekkojen 25 vuoden jakson historiaan. Digipiirturi täyttää ensi keväänä 14 vuotta, mutta aihe ja itse laitteen uumenissa oleva data saattaa olla monelle tuntematon aihe. Analogisen piirturin paperikiekolle piirtyy vain ”mustaa viivaa” ja tiedon tarkastelu on asiantuntijoillekin haasteellista. Miksi monet kuljetusyritykset kehuvat digipiirturin ja kuljettajakorttien tuottamaa tietoa ja siitä saatavia raportteja, kun sitä verrataan vanhaan kiekkopiirturiin?

Mikä on digipiirturijärjestelmä?

Digitaalinen ajopiirturijärjestelmä sisältää:

Kuorma-autoihin ja linja-autoihin on asennettu liiketunnistin ja ajopiirturi ja käytössä on neljän tyyppisiä ajopiirturikortteja. Nämä neljä korttia ovat:

  1. Kuvallinen kuljettajakortti kaupallisille kuljettajille. Kuljettajakortti on henkilökohtainen ja tarkoitettu tallentamaan kuljettajan ajotapahtumat edellisen kolmen viikon aikajaksolta (korttien latausväli 3 viikkoa).
  2. Kortti yritykselle (Yrityskortti). Tämän kortin avulla yritys lukitsee kaluston digipiirturitiedot itselleen. Tämä kortti tarvitaan yrityksessä piirturitietojen lataamiseen (lisäksi tarvitaan erillinen tallennuslaite).
  3. Kortti hyväksytyille korjaamoille (digipiirturikorjaamot), jotka vastaavat digipiirtureiden asentamisesta ja ajopiirturin kalibroinnista.
  4. Kortti tienvarsitarkastuksia suorittaville viranomaisille.

Onko kuljetusyrityksen pakko ladata digipiirturitietoja?

Lähtökohtaisesti kaikissa kuorma-autoissa ja linja-autoissa tulee olla asennettuna ajopiirturi ja tiedot tulee ladata. Ajopiirturin asennusvelvollisuus ja ajopiirturin käyttövelvollisuus ovat eri asia, joten varmistattehan asian Valtioneuvoston asetuksesta ja tarvittaessa Traficomilta. Mikäli yritystä koskee digipiirturin käyttövelollisuus, niin silloin tulee ladata piirturi- ja korttitiedostot asetuksen mukaisesti.

Vapautukset ajopiirturin käytöstä? Lue aiheesta lisää meidän artikkelista TÄÄLLÄ

Haluatko lisätietoja, kuinka digipiirturitiedot ladataan? Katso tämä video ”Näin lataat piirturi- ja korttitiedot sekä täytät velvollisuuden digipiirturi- ja kuljettajakorttitietojen latauksesta”.

Miksi digipiirturitiedoista kannattaa ottaa raportteja tai analyyseja?

Digipiirturin tuottamasta datasta saadaan hyvin helposti selkeitä ja yritystä hyödyttäviä raportteja muutamassa minuutissa. Digitaalinen ajopiirturi tallentaa nopeuden, matkan, ajoajat (työajan), tauot, joitain tapahtumia, kuten ylinopeuden, ajamisen ilman korttia ja manipulointiyritykset. Osa raporteista voidaan myös tilata ajoitetusti sähköpostiin, jotta raportin tarkastelu olisi mahdollisimman helppoa.

Vastuumääritelmien täyttäminen (Asetus 165/2014, artikla 33) -> säännölliset tarkastukset, että kuljettajat käyttävät ajopiirtureita asianmukaisesti, ei turhia merkintöjä riskiluokitusrekisteriin

Mikäli tarkastuksessa puuttuisi useamman kuljettajan korttitiedot, niin millaisia sanktioita tästä syntyisi?

” Tietoja pyritään perimään uhkasakolla. Uhkasakko voi olla esimerkiksi ensimmäisellä kerralla 4000 euroa ja toisella 8000 euroa. Uhkasakon asettamisen tavoitteena on, että työnantaja toimittaa pyydetyt tiedot ja tarkastaja voi suorittaa tarkastuksen. Uhkasakko asetetaan silloin kun tietoja on pyydetty, mutta työnantaja ei ole niitä toimittanut. Tapauksissa, joissa työnantaja ilmoittaa ettei pysty toimittamaan tietoja, työsuojeluviranomainen tekee rikosilmoituksen, tästä esimerkkinä liitteessä oleva tiedote tuomiosta, joka löytyy tästä

Vastauksen kysymykseen on antanut: Mikko Mustonen / Tarkastaja
Itä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue

Rikeraportit

Kun yrityksessä aletaan seuraamaan aktiivisesti ajo- ja lepoaikarikkeitä, niin voit seurata tapahtunutta muutosta ”rikkeiden trendi -näkymästä”.

Onko kaikki piirturi- ja korttitiedot varmasti ladattu ja hyvässä järjestyksessä?

Työaikaan liittyvät raportit (kuljettajakortti)

Kuinka monta tuntia kuljettajalle on kertynyt ajoa päivässä tai kuukaudessa? Kuljettajan erilaiset raportit koostavat yhteen ajon, muun työn ja laskee näistä yhteenvedon päivien ja viikkojen osalta.

Voit laskea myös viikkokohtaisesta toimintatiedosta päivärahojen määrää.

Kuljettajan toimintatiedot (viikkoraportti)

”Erittäin helppokäyttöinen ja tukee myös palkkahallinnon toimintaa tuntiseurannassa.”

Mikko Hanninen / Kuljetusliike Keski-Kastari Oy

Ajoneuvon käyttötiedot ja raportit (piirturitiedostot)

Raportissa näkyy summat valitulta ajanjaksolta ja yksityiskohtaisemmat tiedot saatavilla työvuoroista, kun kortti syötetty ja otettu piirturista ulos. Kaikista työvuoroista nähtävillä ajetut kilometrit, eritystilojen käyttö, kuljettajakortin syöttö- ja ulosottoaika ja kuljettajan nimi. Tiedot nähtävillä myös ”ajo ilman korttia” -jaksoista.

Sijaintitiedot

Nopeustietojen tarkka analysointi

Pilvipalvelu -> automaattiset päivitykset, varmuuskopiot, ei asennuksia ja mahdollisuus käyttää ohjelmistoa yhtäaikaisesti usean käyttäjän toimesta miltä tietokoneelta tahansa. Toimii myös mobiililaitteissa (esim. iPad).

Idha-Online tarjoaa oheisten raporttien lisäksi todella monta muuta raporttia ja analyysiä digitiedoista!

Mitä mieltä raportointia käyttävät yritykset ovat palvelustamme?

——————————-

Haluatko ILMAISEN koekäytön digitietojen analysointiin?

Tarjoamme teille nyt vähintään 1kk ilmaisen koekäytön Idha-Online palveluun.



Kirjoittaja Mika Kalilainen

Tuote- ja asiakkuuspäällikkö / Piirla Oy

010 235 3878 mika@piirla.fi