Stoneridge
Tiesitkö tämän olevan mahdollista digipiirturin tiedostoista?
25.01.2021

5 min
Piirtureiden tallentama tieto helposti arvokkaiksi raporteiksi?
Digipiirturit muuttivat tilanteen täysin vuonna 2006 ja siirsivät analogisten piirtureiden ja paperikiekkojen 25 vuoden jakson historiaan. Digipiirturi täyttää ensi keväänä 14 vuotta, mutta aihe ja itse laitteen uumenissa oleva data saattaa olla monelle tuntematon aihe. Analogisen piirturin paperikiekolle piirtyy vain ”mustaa viivaa” ja tiedon tarkastelu on asiantuntijoillekin haasteellista. Miksi monet kuljetusyritykset kehuvat digipiirturin ja kuljettajakorttien tuottamaa tietoa ja siitä saatavia raportteja, kun sitä verrataan vanhaan kiekkopiirturiin?
Mikä on digipiirturijärjestelmä?
Digitaalinen ajopiirturijärjestelmä sisältää:
Kuorma-autoihin ja linja-autoihin on asennettu liiketunnistin ja ajopiirturi ja käytössä on neljän tyyppisiä ajopiirturikortteja. Nämä neljä korttia ovat:
- Kuvallinen kuljettajakortti kaupallisille kuljettajille. Kuljettajakortti on henkilökohtainen ja tarkoitettu tallentamaan kuljettajan ajotapahtumat edellisen kolmen viikon aikajaksolta (korttien latausväli 3 viikkoa).
- Kortti yritykselle (Yrityskortti). Tämän kortin avulla yritys lukitsee kaluston digipiirturitiedot itselleen. Tämä kortti tarvitaan yrityksessä piirturitietojen lataamiseen (lisäksi tarvitaan erillinen tallennuslaite).
- Kortti hyväksytyille korjaamoille (digipiirturikorjaamot), jotka vastaavat digipiirtureiden asentamisesta ja ajopiirturin kalibroinnista.
- Kortti tienvarsitarkastuksia suorittaville viranomaisille.
Onko kuljetusyrityksen pakko ladata digipiirturitietoja?
Lähtökohtaisesti kaikissa kuorma-autoissa ja linja-autoissa tulee olla asennettuna ajopiirturi ja tiedot tulee ladata. Ajopiirturin asennusvelvollisuus ja ajopiirturin käyttövelvollisuus ovat eri asia, joten varmistattehan asian Valtioneuvoston asetuksesta ja tarvittaessa Traficomilta. Mikäli yritystä koskee digipiirturin käyttövelollisuus, niin silloin tulee ladata piirturi- ja korttitiedostot asetuksen mukaisesti.
Vapautukset ajopiirturin käytöstä? Lue aiheesta lisää meidän artikkelista TÄÄLLÄ
Haluatko lisätietoja, kuinka digipiirturitiedot ladataan? Katso tämä video ”Näin lataat piirturi- ja korttitiedot sekä täytät velvollisuuden digipiirturi- ja kuljettajakorttitietojen latauksesta”.
Miksi digipiirturitiedoista kannattaa ottaa raportteja tai analyyseja?
Digipiirturin tuottamasta datasta saadaan hyvin helposti selkeitä ja yritystä hyödyttäviä raportteja muutamassa minuutissa. Digitaalinen ajopiirturi tallentaa nopeuden, matkan, ajoajat (työajan), tauot, joitain tapahtumia, kuten ylinopeuden, ajamisen ilman korttia ja manipulointiyritykset. Osa raporteista voidaan myös tilata ajoitetusti sähköpostiin, jotta raportin tarkastelu olisi mahdollisimman helppoa.
Vastuumääritelmien täyttäminen (Asetus 165/2014, artikla 33) -> säännölliset tarkastukset, että kuljettajat käyttävät ajopiirtureita asianmukaisesti, ei turhia merkintöjä riskiluokitusrekisteriin.
- Mikäli kuljetusyritys laiminlöisi lataukset (kortit + piirturit), niin millaisia sanktioita tästä voi pahimmillaan seurata?
Mikäli tarkastuksessa puuttuisi useamman kuljettajan korttitiedot, niin millaisia sanktioita tästä syntyisi?
” Tietoja pyritään perimään uhkasakolla. Uhkasakko voi olla esimerkiksi ensimmäisellä kerralla 4000 euroa ja toisella 8000 euroa. Uhkasakon asettamisen tavoitteena on, että työnantaja toimittaa pyydetyt tiedot ja tarkastaja voi suorittaa tarkastuksen. Uhkasakko asetetaan silloin kun tietoja on pyydetty, mutta työnantaja ei ole niitä toimittanut. Tapauksissa, joissa työnantaja ilmoittaa ettei pysty toimittamaan tietoja, työsuojeluviranomainen tekee rikosilmoituksen, tästä esimerkkinä liitteessä oleva tiedote tuomiosta, joka löytyy tästä ”
Vastauksen kysymykseen on antanut: Mikko Mustonen / Tarkastaja
Itä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue
Rikeraportit
- Ajo- ja lepoaikarikkeiden raportit saadaan helposti ”yritys- tai toimipistekohtaisesti”.
- Raportit voidaan tilata automaattisesti sähköpostiin yhdelle tai useammalle henkilölle.
- Myös kuljettajille on mahdollista lähettää suoraan heidän henkilökohtainen rikeraporttinsa tarkastettavaksi.
- Lisäksi kirjautumismahdollisuus kuljettajille ja vastuun siirto eteenpäin. Kuljettajat voivat itse seurata omia ajojaan ja voivat kuitata mahdolliset ajo- ja lepoaikarikkeet kuitatuiksi.
- Voit luoda tapahtuneille rikkeille omia huomioita ja tämä helpottaa muistamaan tilanteen esimerkiksi 6kk päästä tapahtuvassa viranomaistarkastuksessa. Omat huomiot rikkeistä voidaan tulostaa tiedostoksi myöhemmin ja sinun ei tarvitse muistaa ulkoa vanhoja tapahtumia.

Kun yrityksessä aletaan seuraamaan aktiivisesti ajo- ja lepoaikarikkeitä, niin voit seurata tapahtunutta muutosta ”rikkeiden trendi -näkymästä”.

Onko kaikki piirturi- ja korttitiedot varmasti ladattu ja hyvässä järjestyksessä?
- Kopioinnin tila (kuljettajat & autot): Voit seurata helposti, että kortit ja piirturit on ladattu asetuksen määrittämässä ajassa. Voit tilata tästä raportin sähköpostiin ja tulostaa ”muistilapun” kahvihuoneen seinälle tulevista ja erääntyneistä latauksista.
- Aikajana toiminnolla varmistut, että kaikki data on aukottomasti tallessa ja lataukset ovat onnistuneet. Toisinaan kortti- ja piirturitallennukset eivät onnistu ja tiedot jäävät lataamatta. Mikäli piirturin tai kuljettajakortin dataa puuttuisi Aluehallintoviraston tarkastuksessa, niin tästä voi aiheutua jälkiseuraamuksia.
- Kaikki tiedot ovat aina varmuuskopiossa ja hyvässä järjestyksessä. Tietonne ovat GPDR asetuksen mukaisesti tallennettu ja varmuuskopiossa myöhempää käyttöä varten.



Työaikaan liittyvät raportit (kuljettajakortti)
Kuinka monta tuntia kuljettajalle on kertynyt ajoa päivässä tai kuukaudessa? Kuljettajan erilaiset raportit koostavat yhteen ajon, muun työn ja laskee näistä yhteenvedon päivien ja viikkojen osalta.
Voit laskea myös viikkokohtaisesta toimintatiedosta päivärahojen määrää.

Ajoneuvon käyttötiedot ja raportit (piirturitiedostot)
Raportissa näkyy summat valitulta ajanjaksolta ja yksityiskohtaisemmat tiedot saatavilla työvuoroista, kun kortti syötetty ja otettu piirturista ulos. Kaikista työvuoroista nähtävillä ajetut kilometrit, eritystilojen käyttö, kuljettajakortin syöttö- ja ulosottoaika ja kuljettajan nimi. Tiedot nähtävillä myös ”ajo ilman korttia” -jaksoista.

Sijaintitiedot
- Ajoneuvojen sijaintitiedot kartalla
- Uudet 1C älypiirturit tallentavat sijaintitiedon aloituksesta, lopetuksesta ja kolmen ajotunnin välein. Idhan palvelu merkitsee nämä sijainnit kartalle ja analyysit -toiminnolla voit esimerkiksi tarkastaa mistä sijainnista auto starttasi eilen!
Nopeustietojen tarkka analysointi
- Idhan palvelulla voit analysoida tarvittaessa ajoneuvon tarkkoja nopeustietoja.
Pilvipalvelu -> automaattiset päivitykset, varmuuskopiot, ei asennuksia ja mahdollisuus käyttää ohjelmistoa yhtäaikaisesti usean käyttäjän toimesta miltä tietokoneelta tahansa. Toimii myös mobiililaitteissa (esim. iPad).
Idha-Online tarjoaa oheisten raporttien lisäksi todella monta muuta raporttia ja analyysiä digitiedoista!
Haluatko ILMAISEN koekäytön digitietojen analysointiin?
Tarjoamme teille nyt vähintään 1kk ilmaisen koekäytön Idha-Online palveluun.

Kirjoittaja Mika Kalilainen
Idha-Online tuotepäällikkö
/ Piirla Oy
Herättikö artikkeli kysymyksiä? Soita tai lähetä sähköpostia, kerron mielelläni aiheesta lisää!