fbpx

Stoneridge

Piirturi- sekä kuljettajakortti tiedostojen lataus – mitä vaihtoehtoja?

06.07.2021

Kuljetusyritysten yksi tehtävistä on huolehtia digi- ja älypiirtureiden sekä kuljettajakorttien tiedostojen lataamisesta .ddd tiedostomuodossa tietyin, säännöllisin väliajoin. Tämä artikkeli antaa ajatuksia kuljetusyrityksille siitä, mitä vaihtoehtoja tiedostojen lataamiselle on sekä minkälainen ratkaisu juuri omalle yritykselle olisi kustannustehokkain.

Latausajat Suomessa ovat:

2 kuukauden välein ajopiirturista

3 viikon välein kuljettajakorteilta

Mitä vaihtoehtoja latauksille on olemassa?

Kuljetusyrityksillä on kolme vaihtoehtoa latauksien suorittamiselle:

Manuaalinen lataus tallennuslaitteella

Markkinoilla on iso liuta manuaalisia tallennuslaitteita, joilla ajopiirturin ja kuljettajakortin tiedot voidaan lukea ja siirtää tietokoneelle tai erinäisiin analysointipalveluihin. Tallennuslaitteella tarkoitetaan laitetta, joka kytketään ajopiirturiin tai kuljettajakortti syötetään laitteeseen tietojen lataamista varten. Tämä on useimmilla tallennuslaitteilla jokseenkin aikaa vievä toiminto.

Psst! 2019 markkinoille tuli älykkäitä ajopiirtureita, jotka vaativat tallennuslaitteilta enemmän. Lue TÄÄLTÄ lisää ja varmista laitteesi tai tulevan laitteesi toimivuus!

Automaattinen lataus etälatauspalvelulla

Kuljetusyritysten elämää helpottamaan on viime vuosina tullut paljon etälatauspalveluita, jotka hoitavat vähintään lakisääteisen tiedostojen latauksen telematiikan sekä muiden tekniikoiden avulla. Olennaisinta etälatauspalvelussa on se, että useimmissa niissä kuljetusyritysten ei itse tarvitse huolehtia ollenkaan tietojen latauksista, niiden varmuuskopioinneista tai tietojen siirtämisestä aluehallintovirastolle tarkastuksen sattuessa. Yleensä etälatauspalvelussa ajopiirturiin kytketään telematiikka- laite, ja homma toimii kiinteällä kuukausimaksulla.

Kiinnostuitko etälatauksesta? Lue palvelusta lisää TÄÄLTÄ!

Manuaalinen lataus piirtureita tarkastavalla korjaamolla

Kolmas vaihtoehto on toki antaa ajopiirtureita tarkastavien korjaamo- sekä huoltopisteiden hoitaa ajoittaiset piirturi- tai kuljettajakorttien tiedostojen lataukset. Yleensä palvelusta veloitetaan per lukukerta ja ajoneuvon tulee olla paikalla korjaamopisteellä toimintoa varten.

Mikä vaihtoehto sitten kannattaa valita?

Mikäli kyseessä on pieni kuljetusyritys ja kalustoa ei paljoa ole, voi olla järkevämpi hyödyntää manuaalista tallennuslaitetta digitietojen lataamiseen. Latauksissa ei pienissä yrityksissä mene kovinkaan paljoa aikaa, jolloin etälaus ei välttämättä ole kustannustehokkain vaihtoehto. Manuaalisessa tallennuslaitteessa kannattaa kiinnittää huomiota sen toimintanopeuteen ja helppokäyttöisyyteen, jotta latausprosessiin ei tuhraannu liikaa yrityksen aikaa ja on täten kustannustehokas vaihtoehto. Varsinkin vanhemmissa tallennuslaitteissa latausajat voivat olla jopa 30-45 minuuttia per ajopiirturi.

Isompien yrityksien, joilla on enemmän kalustoa, kohdalla etälataus on hyvin usein kustannustehokkain vaihtoehto. Isommilla yrityksillä manuaalisten latausten koordinointi, itse lataaminen ja tiedostojen siirtely eri järjestelmiin vie kuljetusliikkeen aikaa usein todella paljon. Tälloin voi olla järkevä vaihtoehto investoida etälataukseen, jotta tämä aika jää muihin, tuottaviin toimintoihin. Usein etälatauspalvelun tiedot myös kerätään samaan paikkaan, ja ovat vietävissä erilaisiin analysointipalveluihin.

Ajopiirturit ja kuljettajakortit voi minkä kokoinen yritys tahansa toki käytättää ajopiirtureita tarkastavilla korjaamoilla. Tässä vaihtoehdossa toki kannattaa huomioida, että ajoneuvot joutuvat kesken ajon siirtymään aina tiedostojen luentaan korjaamolle ja tämä vaihtoehto on kaikista työläin.

Yhteenveto

Hyvänä ohjenuorana voitaisiin pitää, että isommille yrityksille etälatauspalvelu tuo enemmän aika- ja kustannus säästöjä. Pienemmät yritykset todennäköisesti pärjäävät myös manuaalisilla toimintamalleilla, kun itse latauksien koordinointiin ja toteutuksiin ei mene niin suuria määriä työtunteja, kuin isommilla yrityksillä.

Kirjoittaja Jaakko Hietamies

Projektipäällikkö / Piirla Oy

Herättikö artikkeli mielenkiintoa tai kysymyksiä? Kerron mielelläni lisää eri laitteista ja palveluista, joita voimme tarjota kuljetusyrityksille.

WhatsAppaa minulle
Soita: 010 574 6828
Laita sähköpostia: jaakko@piirla.fi